ИЛУСТРАЦИЈА
ИЛУСТРАЦИЈА

НА ДРУМОВИМА СРБИЈЕ ПУТНИКЕ ПРЕВОЗИ ДЕВЕТ ХИЉАДА АУТОБУСА КОЈИ СУ ОДАВНО „ПУНОЛЕТНИ“. СИТУАЦИЈА СА ПУТНИЧКИМ ВОЗИЛИМА ЈЕ ЈОШ ГОРА 

На друмовима Србије путнике превози око 9.000 аутобуса који су „пунолетни“. Ситуација са путничким возилима је још гора. Просечни возни парк нам је стар око 15 година, а податак да је у 2016. години од 2.312.941 регистрованог возила чак 571.448 било старије од 20 година све говори.

Недавно је објављено и да смо само у првих десет месеци ове године за куповину половних возила потрошили више од 400 милиона евра, а да је од 124.000 половњака пристиглих са ауто-плацева земаља западне Европе, више од 80.000 старо између 12 и 17 година. Истовремено се у Србији годишње купи тек нешто више од 20.000 нових аутомобила (Словенија са готово четири пута мање становника пазари више од 60.000), па рачунице показују да нам је потребно око 125 година да овим темпом обновимо возни парк.

Црна статистика показује да је на нашим друмовима од 2012. до 2016. погинуло 3.024, повређено је 94.000 људи, а више од 4.000 њих остали су трајни инвалиди! Ни ове године подаци нису нимало охрабрујући јер је до средине новембра погинуло више од 500 људи.

ИЛУСТРАЦИЈА
ИЛУСТРАЦИЈА

Велики проценат несрећа је резултат неисправности возила, а страдањима треба придодати и велики број умрлих од последица загађења ваздуха. Према подацима Светске здравствене организације (СЗО), годишње у Србији прерано умре више од 5.400 људи због загађења ваздуха, а стари аутомобили су кривац број један.

Држава најављује, као једну од мера, увођење обавезног техничког прегледа два пута годишње за возила старија од 15 година. Еколози траже да се пореском политиком стимулише куповина нових („чистијих“) возила, пре свега хибридних и електричних.

Једино што нико не каже – како наћи новац за куповину новог аутомобила.